منبع اطلاعاتی مفید
مقالات ، ادبیات ، عکس ، آموزشهای زناشویی ، موارد جنسی و............
نوشته شده در تاریخ جمعه 20 خرداد 1390 توسط . کردستانی | نظرات ()
جامعه شناسی كنكور، افسردگی و راهكارها

عماد الدین باقی
در گفتگو با جوانان یكی از مشكلاتی كه اغلب دانش آموزان فارغ شده از تحصیلات متوسطه برمی شمارند ادامه‌ی تحصیل دردانشگاه و ماندن پشت كنكور است. یكی از دلایل عمومیت این مشكل «غیر شخصی بودن» آن است.
برای مشكلات شخصی اعم از فكری، روحی یا مادی می توان با همفكری و همیاری یك یا چند نفر راه چاره و درمانی جست اما هنگامی كه مشكل اجتماعی شد دیگر حل آن از عهده یك فرد یا یك گروه فراتر از آن یك سازمان و گاهی حتی از عهده یك دولت هم خارج می‌شود و گشایش مسئله مستلزم تغییرات زیاد، امكانات و عوامل خاصی خواهد بود. بنابراین اگر نمی توان راهی را برای علاج آن به جوانان ارائه داد شاید بتوان با روشن تر كردن ابعاد مشكل، كمك كرد تا آنها بتوانند مكانیزم دفاعی لازم را برای تحمل آن آسان تر انتخاب كنند. چه بسا جوانان ابعاد وسیع مشكلی را كه بیان می كنند چنانكه باید نمی دانند. لذا یادآوری چند كلام خالی از فایده نخواهد بود.
معضل جامعه و دولت:

به دلیل محدودیت ظرفیت مراكز آموزش عالی در كنكور سال 1375 بیش از 000/100/1 نفر از 000/250/1 داوطلب نتوانستند جذب شوند. چهار سال پیش از آن تعداد داوطلبان در حدود 000/750 نفر بود. در سال جاری (1383) تعداد یك میلیون و 430 هزار و 157 داوطلب در كنكور سراسری شركت كردند. در حالی كه ظرفیت پذیرش یا تعداد پذیرفته شدگان ........ اعلام گردید. با توجه به جوان بودن جامعه ما كه بالغ بر 50% درصد جمعیت آنرا جوانان زیر 20 سال و حدود یك سوم جمعیت را دانش آموزان تشكیل می دهند و نیز با توجه به رشد سریع جمعیت و اینكه هر فرد با تولد خود بهداشت، مسكن ، آموزش و تغذیه و كار نیاز دارد، رشد ظرفیت های آموزشی، بهداشتی و ... كندتر از رشد جمعیت است وجوابگوی جمعیت نیست و نتیجه آن بیكاری، پشت كنكور ماندن و مشكلات عدیده ناشی از آن است. این وضعیت منحصر به ایران نیست و در همه جوامع در حال توسعه دیده می شود. یكی از دلایل عمده كثرت داوطلبان ورود به دانشگاه، بیكاری است . اصولا همه كسانی كه چنین تصمیمی اتخاذ می كنند بر مبنای محاسباتی ادامه تحصیل در دانشگاه را ترجیح می دهند . یكی از این محاسبات تفاوت زیاد هزینه اجتماعی تحصیل وهزینه شخصی تحصیل است. اگر فردی شاغل باشد و مثلا 15 هزار تومان دریافتی ماهانه او باشد در هر صورت ورود به دانشگاه، تحصیلاتی را كه ماهانه 000/20 تومان هزینه دارد و توسط دولت پرداخت می شود از دست می دهد لذا ترك كار و تحصیل اقتصادی تر است بویژه كه موجب كسب پایگاه اجتماعی برتر و ارتقای رتبه شغلی در آینده خواهد بود. هزینه شخصی كه او در حین تحصیل می پردازد بسیار ناچیز است. از طرفی در جامعه مصرفی ما كه متكی به درآمد بی ثبات نفتی است و این درآمدها تكافوی هزینه های جاری و عمرانی را هم نمی نماید و هر سال با كسر بودجه بیشتری مواجه می شود، حدود 25% یا یك چهارم بودجه كشور به آموزش و پرورش تخصیص داده می ‌شود در حالی كه بازده اقتصادی ندارد و فارغ التحصیلان اغلب پس از فراغت از تحصیل جذب بازار كار نمی شود لذا دولت ها در جهان سوم سیاست هایی را برای كاهش فاصله هزینه‌های اجتماعی تحصیل اتخاذ می كنند تا هم انگیزه كاذبی برای تحصیل بوجود نیاید هم بار سنگین مالی آنرا از بودجه دولت بكاهند كه مهم ترین این سیاست‌ها گسترش نقش بخش خصوصی در آموزش عالی است. اما مشكل عظیم‌تر از آن است زیرا در ایران سال تا 1376 تمام مدارس غیرانتفاعی فقط 2% كل دانش آموزان را پوشش می‌دادند و امروز این رقم حداكثر دو برابر شده است. اكنون تصور كنید برای جوانی كه هیچ بازار كاری وجود ندارد ادامه تحصیل در دانشگاه بصورت رایگان كه هزینه آنرا دولت می‌پردازد مانند یك سرمایه‌گذاری و بهره‌وری اقتصادی هم تلقی می‌شود. بدون شك اگر بازار كار وجود داشت در آنصورت فرد درآمد خود را با منافع تحصیل مقایسه می‌كرد و چه بسا دیگر داوطلب كنكور نمی‌شد.
معضلات جوانان و خانواده‌ها

بسیاری از جوانان قادر به رقابت علمی نیستند و قادر به تحمل بار مالی ادامه تحصیل در مراكز آموزش عالی آزاد هم نیستند و در بن‌بست دشواری قرار می‌گیرند.
تدبیر جوانان و مجریان:

اگر افرادی صرفا با هدف و انگیزه علمی و یادگیری داوطلب شركت در دانشگاه باشند در برخی از علوم، این هدف از راه تجربی و ممارست – كه گویند كار نیكو كردن از پر كردن است – قابل وصول است و البته دستگاه های آموزشی عالی برای كسانی كه توانسته اند خارج از پروسه تحصیلات رسمی به مدارج علمی والایی دست یابند باید امتیازات و ضوابطی را مقرر نمایند تا چنین استعدادهایی هدر نشوند و همواره خارج از راه دانشگاه نیز امید دستیابی به قله های دانش و اعتبار اجتماعی وجود داشته باشد. چنانكه می دانیم در آكادمی های غرب نیز به چنین كسانی حتی اگر فاقد تحصیلات دانشگاهی باشند پس از آزمون هایی كرسی تدریس داده می شود.
اما می دانیم كه اغلب افراد هدف دستیابی به شغل بهتر را در تحصیلات دانشگاهی دنبال می كنند و زمان طولانی كه صرف حضور مكرر در آزمون های سراسری می گردد در صورتیكه برای كسب قابلیت های دیگری مصروف می گردید شاید نافع تر بود، به ویژه كه موفقت ورود به دانشگاه در برخی از رشته ها فقط مسئله بیكاری فرد را چند سال دیگر به تاخیر می اندازد و پس از گذراندن مقطع كارشناسی دوباره به بازار بیكاری گسترده تری وارد می شود. گرچه جوانان برای كنترل روانی خویش، پیشگیری از خود آزاری و افسوس و سرخوردگی باید واقعیت های تلخ را بپذیرند، همانطور كه از دست دادن عزیزترین بستگان و دوستان با همه ناگواری اش بعنوان واقعیتی تلخ پذیرفته می شود و انسان می كوشد با مدارا كردن برخورد فائق آید و با مشكل سازش كند. بدیهی است كه تحمل برخی از مشكلات برای جوانان به مراتب آسان تر از تحمل بسیاری از مصائب است كه مردم برای ادامه زندگانی عادی خویش و حفظ بهداشت روانی به گونه ای طبیعی انجام می دهند، اما اینهمه از بار مسوولیت تصمیم گیرندگان و مسولان مربوطه نمی كاهد.
هنوز نیمی از جمعیت كشور ما در روستاها زندگی می كنند و نیازمند آموزش، بهداشت و ... هستند و می توان نیروی عظیم جوانان را در قالب یك برنامه ریزی دقیق و همه جانبه به رفع این نیازها گماشت، امكانات و سرمایه های بالقوه فراوانی در بسیاری از مناطق كشور دست نخورده مانده است. طرح های سازندگی فراوانی برای مناطق محروم كشور ضرورت دارد كه همه آنها با بكارگیری عزم و توان فارغ التحصیلان بیكار دانشگاهها و جوانان جویای كار در كشور و مدیریت بهینه منابع و ایجاد جاذبه كافی برای جوانان جهت جذب به این بخش ها، عملی هستند.
اگر با راه اندازی مدارس و مراكز آموزش عالی غیر انتفاعی بر ظرفیت آموزشی كشور افزوده می شود، فقدان انگیزه ها و جاذبه های كافی بویژه جاذبه های مادی و حقوقی موجب جذب معلمان و اساتید كار آزموده به مراكز غیردولتی و افت مراكز آموزشی دولتی خواهد شد و از توان رقابت علمی فارغ التحصیلان آنان خواهد كاست. حفظ سوبسیدهای آموزشی تا رسیدن به شرایط تعادل و ثبات اقتصادی نیز مانع تشدید وضع نابهنجار مذكور خواهد شد.
منبع: روزنامه شرق 1- شكی نیست كه سد كنكور از نظر جوانان یك سد پیشرفت اجتماعی است. ناكامی آنان در ورود به دانشگاه احساس سرخوردگی، شكست و بی انگیزگی را می پروراند. آنها به عقده هایی دچار می شوند كه گاه منجر به خود آزاری می‌گردد. اما این ناكامی ناشی از ناتوانی آنان نیست بلكه بدلیل محدودیت ظرفیت است معضلی كه به جامعه و دولت مربوط می شود نه خود فرد. 2ـ اما در كنار مسائل فوق، جوان نیز نگران آینده است. عقده‌های او بر هم انباشته می‌شوند همه روزنه‌ها و راه‌ها به روی او بسته است. نه بازار كار نه ادامه تحصیل. وقتی بحران‌های همه روحی و غریزی بحبوحه جوانی را هم به آن بیفزائیم حاصل آن افسردگی یا سرخوردگی یا طغیان و پرخاشگری خواهد شد. جوانان بدون توجه به ابعاد پیچیده مشكل و اینكه از عهده فرد، خانواده و یك سازمان نیز خارج بوده و نیازمند یك عزم ملی و زمان طولانی است كه شاید این زمان یكی دو نسل را هم سپری كند، تنش‌های خود را به خانواده منتقل می‌كند و عصبیت‌های خانوادگی یكی دیگر از نتایج و پیامدهای مشكل فوق خواهد بود. بدون اینكه هیچ گرهی گشوده شود فقط بر گره افزوده شده است. 3ـ بدون شك ناكامی در آزمون‌های سراسری ناشی از ناتوانی علمی یا نارسایی استعدادهای افراد نیست بسیاری از آنان تنها با تفاوت های چند دهم یا چند صدم در نمرات آزمون نتوانسته اند وارد دانشگاه شوند. بسیاری دیگری در صورتیكه موفق به ورود در دانشگاه می شدند می توانستند جزو دانشجویان متوسطه به بالا و حتی ممتاز قرار گیرند و نباید خود باوری و اعتماد به نفس را از دست بدهند.



درباره وبلاگ
سلام دوست عزیز به وبلاگ خودتون خوش امدید . تو این وبلاگ هر چی بخواهید پیدا میشه . فقط خوب بگردید.
Iranbloglist.comوبلاگ برتر را انتخاب کنید.
موضوعات
آخرین مطالب
نظر سنجی
دوست عزیز نظرت راجب وبلاگ چیه




نویسندگان
آرشیو مطالب
پیوند ها
پیوندهای روزانه

 

گالری عکس
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
كل مطالب : عدد
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :



تمام حقوق این وبلاگ و مطالب آن متعلق به صاحب آن می باشد.

قالب وبلاگ

پیامک عاشقانه

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات